Egészséges étrend, gluténmentesen

Hadarik Rita termék család megálmodójának egy beszélgetését osztom meg veletek. Arról, hogy is tehetjük egészségessé a gluténmentes táplálkozásunkat.

Íme….

Gluténmentes étrend egészségesen?

Igen. Zentai Andrea dietetikust arról kérdeztem, hogy milyen gabonák, és lisztkeverékek illeszthetők be az egészségtudatos táplálkozásba. Miért fontos a magas rosttartalmú alapanyagok fogyasztása a megfelelő közérzetünk kialakítása végett? Illetve mely Hadarik Rita gluténmentes célliszteket javasolja akkor, ha fontos a magas rostbevitel figyelembe tartása?

GLUTÉNMENTES ÉTREND EGÉSZSÉGESEN

Napjainkban egyre több ember tapasztalja, hogy valamilyen emésztőrendszeri – például puffadás, görcsök, hasmenés, vagy bőr – panaszai vannak. Ezek kezelésére egyre gyakrabban jutnak el oda, hogy változtatni szeretnének a táplálkozásukon, például azzal, hogy kiiktatják a glutént az étrendjükből.

A glutén tartalmú búza, árpa, rozs, valamint az ezekkel érintkezhető (egyébként gm) zab, és a belőlük készülő termékek (kenyerek, tészták, lisztek, kekszek stb.) kerülése gyakran a hagyományos gluténmentes élelmiszerekkel történik. Ezek több esetben fehér rizslisztből, kukoricalisztből, illetve különböző keményítőkből készülnek.

A diétázók azt azonban nem tudják, hogy a fehér rizsliszt, a kukoricaliszt, a keményítő táplálkozás-élettani szempontból nem jobbak, mint a fehér búzaliszt, mivel rost tartalmuk ugyan úgy alacsony.

Így, bár lehet, hogy megszűnik a panaszuk, de ez nem feltétlenül a glutén kiiktatása miatt történik, hanem annak köszönhetően, hogy több zöldséget, gyümölcsöt, és így több rostot, vagy kevesebb kenyeret, kekszet, és így kevesebb adalékanyagot esznek stb.

Ha orvosi javaslatra szükséges, vagy a pozitív tapasztalatok miatt szeretné valaki kerülni a glutént, akkor mindenképpen olyan termékeket javasolt fogyasztani, amikben nincs, vagy kevesebb az adalékanyag, illetve magas rosttartalmú lisztekből készülnek, és ki vannak egészítve plusz rosttal.

Magas rosttartalmú gabonák: barna rizs, köles, hajdina, cirokliszt, amaránt és quinoa

Magas rosttartalmú lisztek: barna rizsliszt, köles liszt, hajdinaliszt, mandulaliszt, mákliszt, gesztenyeliszt, lenmagliszt stb.

Rostok melyek a gluténmentes étrendben is felhasználhatók kiegészítésre: útifűmaghéj, alma rost, chia mag, stb.

MELYIK HADARIK RITA CÉLLISZTEK TARTALMAZNAK MAGAS ROSTTARTALMÚ GABONÁKAT?

A gyümölcskenyér, a zsúrpogácsa, az amerikai palacsinta, és a mézes keksz, a lángos, a piskóta, a bagett esetében is nagyobb a magas rost tartalmú lisztek összmennyisége, mint a tápióka keményítő. A zsúrpogácsa és a mézes keksz pedig még útifűmaghéjat is tartalmaz pluszban, ami szintén növeli a termékek rosttartalmát.

Ezeket a termékeket IR diétában is fogyaszthatják például kisétkezésekre még akkor is, ha nem kell gluténmentes diétát folytatniuk.

A csokis-kakaós kekszben is jelentős mennyiségű barna rizsliszt található, amit gesztenyeliszttel, és útifűmaghéjjal kombinált a fejlesztő.

Forrás: https://glutenmentessutemeny.hu/glutenmentes-etrend-egeszsegesen/

Hagyj üzenetet