Hogyan indítsd egészségesen a reggelt?

A nap első étkezése mindig fontos volt és lesz is! De a rohanó életmód mellette elég csak útközben bekapni valamit, vagy a sarki közértben venni egy jó kis péksütit, vagy egy falat csokit enni a szekrényből, vagy csak egyszerűen hagyjuk az egészet, majd ha ráérek, akkor eszek valamit.

Naaaa, nem!!!! Igen is maximális odafigyelést igényelne az első étkezés, hisz ez adja a legnagyobb löketet az egész naphoz és erről nem csak nekem ez a véleményem, hanem sok más egészségtudatos embernek is köztük Képes Anitának is, aki a következő írásban elmondja ő, hogyan gondolja a reggeli indulást és, hogy miért.

Egészséges reggeli, avagy vitaminbomba reggelire!

Régen sokat hallottam azt a mondást, hogy reggelizz, mint egy király. Ebédelj, mint egy polgár, vacsorázz, mint egy koldus. Na, az igazság az, hogy az utóbbi kettővel nincs is bajom, de a reggelire teletömni magam effektus nem jó nekem. Engem nagyon nyomaszt, és konkrétan kajakómás leszek tőle. Szóval ez a fehérjeturmix nekem nagyon jó választás. Na, jól van, hogy zabkását eszem, mert az is nagyon jó hatással van rám.

Tudtad, hogy miért fontos az egészséges reggeli, vagyis a fehérje és a citromos víz reggel?

Mint azt egészen biztosan tapasztaltad már, hogy nagyon jó mérlegre állni. Biztos Te is voltál már úgy vele, hogy reggeli wc, majd zuhany és irány a mérleg. ÁÁÁÁ! És megint másfél kilóval kevesebb vagy, mint este! Ennek azért megvan az oka!

Ugye, ha jól végig gondolod, akkor tisztában vagy azzal, hogy egy éjszaka alatt nem lehet másfél kilogramm zsírtól megszabadulni. De másfél liter vizet kipisilni, kilehelni, kiizzadni simán lehet! Ez így összességében nem nagy művészet. Úgyhogy tudd, a reggeli súlyvesztés bizony nem zsírból, hanem izomból (mert az izom- és kötőszövet nagy része víz) megy.

Tehát mi a teendő reggel?

Fontos, hogy egészséges reggelivel és folyadékkal kezdődjön a nap!

A víz mindennek az alapja a testünkben. Ő felel a tápanyagszállításért (persze közvetve, mert a vér szállítja a tápanyagot), a méregtelenítésért (persze nem önmagában, hanem a rostokkal) a hidratálásért (dehidratált állapotban a sejtek nem tudnak energiát termelni, így fáradékony, fejfájós, nehézkes lehetsz.

Szóval reggel az újra hidratálásért igyál meg egy nagy pohár langyos, citromos vizet. Lehet, hogy már hallottad ezt, de valóban tudod, miért kell a citromos langyos víz? Igen, a fentiekbe is besegít, de pl. én azért kezdem a napom máriatövismag olajjal, hogy beindítsam a máj epetermelő funkcióját, a jobb emésztés és tisztulás érdekében.

Ezt időnként teszem, amikor érzem, hogy nagyon megterhelő időszakom van. A megterhelés nemcsak a táplálkozásra, de a lelki és mentális dolgokra is igaz. Ha nagy a nyomás, akkor a test fokozott figyelmet igényel, hiszen ő a mi megnyilvánulásunk.

A kínai orvoslásban a szerveket párok szerint csoportosítják. Nagyon érdekes dolog, hogy a máj- és az epehólyag vannak párban. Ez a két szerv felelős az energiatermelésért! Az egyik szerv a raktározó szerv, a másik szerv az üreges! A májnak jut a raktározó szerep, aki a vért és az energiát biztosítja az epehólyag számára azért, hogy megfelelő módon menjen végbe a szervet emésztési folyamata, így biztosítja számunkra a napi működéshez szükséges energiát. A máj tevékenységét segíti a savanyú íz, így a citromos víz nagyon hasznos támogatás a reggeli kezdéshez!!

Hogy miért langyos?

Az emberi szervezet testhője 36-36,5 fokos. (vannak eltérések, de nagyjából ennyi) Ahhoz, hogy a testünk rögtön fel tudja venni a vizet és hasznosítani tudja, nagyjából azonos hőmérsékletűnek kell lenni a folyadéknak. Ráadásul a meleg test lehűtése rendkívül egészségtelen a szervezet kiegyensúlyozott működése szempontjából reggel. Jó, ok!

Helyesbítek! Egy lángoló, tüzes állapotnál fontos a hűtés, de ott sem a drasztikus, hanem a fokozatos hűtésről beszélünk. Vannak hűtő ételek is, de ez egy másik téma. A langyos citromos víz, jót tesz az anyagcserének is, így beindítja az emésztési folyamatokat! Akinek itt gondja van, próbálja ki ezt a módszert!

Amint ezzel megvagyunk, jöhet a táplálás!

Ok! De mivel?

Ahhoz, hogy a szervezet éjjeli méregtelenítését kompenzáljuk (egyensúlyba hozzuk a testünket), az eltávozott tápanyagokat pótolni kell. Mert ugye azzal tisztában vagyunk, hogy a méreganyagok közömbösítésére a szervezet felhasználja a vitamin-ásványi anyag, tartalékainkat. Jó ok! Nemcsak arra, mert természetesen egyéb folyamatokhoz is használ, de kérdem én, Te mennyit eszel meg vitaminból-ásványi, anyagból egy nap? Csak nézd át a napod, és konstatáld!

Másik fontos kérdés a fehérje! A sejtjeink fehérjéből állnak, ezt gondolom, jól tudod. Ahhoz, hogy a kiegyensúlyozott működést biztosítani tudják, táplálni kell őket (természetes körforgási reakció). Hiszen kimerülhetnek könnyen, így nem tudják ellátni a funkciójukat, miszerint egészségesen életben tartanak Téged! Ráadásul nagyon sok életfunkcióhoz szükséges a fehérje, nem is beszélve az izmok működéséről. Apropó! Azt tudod, hogy  a szív is egy izomszövet?

Bizony-bizony! Ha nem kap a testünk megfelelő fehérjetáplálást, akkor károsodnak az izmaink. Bingó! A szívizom is! Ezután már láthatod, mennyire elsődleges, hogy a reggelidbe jó minőségű fehérjét tegyél! Igen, kell hozzá lassan felszívódó szénhidrát, vitaminok és ásványi anyagok!

Hogy miért?

Mert reggel a vércukorszintünk az éjjeli munka hatására alacsonyan van. (ezért kíván az ember reggel általában édeset) Amint bekerül a szervezetbe a reggeliben lévő cukor, a vércukorszint az egekbe szökik. Jó-jó! Ez a kakaóscsigás, pirítósos, müzlis, tejes reggelinél van! A péksüti kapucsínóval is ide tartozik:-). Amint a cukor bekerül a vérbe, a vércukorszint az egekbe szökik. (jó kielégült érzést érzünk:-))). Meg még olyan, mintha energiánk is lenne:-)). Sajnos ez azonban csak ideig-óráig van így! Ennek egyébként több hátulütője is van! Mert amint a vérbe kerül a giga mennyiségű cukor, a hasnyálmirigy küldi az inzulint, hogy visszaállítsa a cukorszintet a normális állapotba.

Ok. Szuper kis szerv ez a hasnyálmirigy, de komolyan! Nagyon hálás lehetsz neki!:-). Amint kivitte a cukrot a vérből, hamarosan újra éhes leszel és valamit nassolnál! (ez giga gyors hullámvasút)

Na igen! Tudom én, hogy tudatos vagy és megállod, hogy ne fald fel az asztalon hagyott  maradékot, deeee na jó! Csak a sarkából egy kis darabot! Vagy csak egy túrórudi! Az nem sok! Hoppá! Már be is kaptál reggelire (ha nagyon nagyvonalú vagyok) 400-600 kalóriát. És lehet, hogy 1500 lenne a Tiéd a nap folyamán, ha fogyni akarsz. De még csak reggel van! Szóval nem árt figyelni, hogy hogy indulunk.

Egyébként ennek az eszeveszett cukoringadozásnak az a veszélye még (a kalóriák mellett), hogy a nap folyamán ezek a hullámzó ciklusok fognak ismétlődni és szépen bekúszik 2500 kalória is. Itt indul meg a hízás! Másik nagy veszély, hogy ezek a hullámok kimerítik a hasnyálmirigyet (ő küldi az inzulint) és idő előtt beadja a kulcsot. Tudtad, hogy egyébként 150 évig is szolgálna minket?

Szóval akkor mit tegyél?

Válassz tengeri halat,  zöldséget, tojást, rostban dús szénhidrátot reggelire! Mondanám a sonkaféléket is, ha házilag elkészíthető (illetve Te elkészíted), akkor az a legjobb. A többi tele van adalékkal, sóval, füstaromával, így nem annyira egészséges.

De egy a lényeg!

Nézd meg mit tartalmaz a csomagolás és legkevesebb adalékosat válaszd! Ha nem vagy laktózérzékeny és jóban vagy a tejtermékkel (én nem vagyok nagy barátja, vagy ő nekem nem az:-)), akkor jöhet a cottage, körözött is! Zöldséggel, teljes kiőrlésű kenyérrel. Ezek többnyire állati fehérjék, nehezebb az emésztésük. Néha nálam is becsúszik az ilyesmi, leginkább nyaraláskor.

Jó minőségű szénhidrát, növényi fehérje, rostok, vitaminok-ásványi anyagok és aminosavak a beépüléshez. Ezzel garantáltan nem ugrál a vércukorszintem, hanem kibírom a következő étkezésig, 10-ig, amikor valami gyümölcs jön. (de van, hogy délig is kitart). Így nem szaladok el a kalóriával sem és nem zabálok össze mindenfélét a nap folyamán. Nem azért mert annyira fegyelmezett vagyok  (amúgy az vagyok, de már megtanultam az egyensúlyt:-)), hanem egyszerűen nem kívánom a sok mindenfélét.

Ma naspolyát tettünk a shake-be, így igazi adventi hangulatú reggelink lett!

Tudod mi az? Na! Nem az advent:-) A naspolya! Gyerekkoromban ettem utoljára, akkor nem nagyon ízlett. Ma viszont teljesen új ízvilág lett! Kicsit savanykás, körte és alma között mozog az íze!

Amúgy rendkívül egészséges! A rózsafélék családjába tartozik, az alma, a körte a birs rokona! Szóval gondolhatod! Már rossz nem lehet! Terméséből, leveléből készült főzet a száj a garat gyulladásainak csökkentésére alkalmasak. Magas rosttartalma miatt kiváló a belek egészségének védelmére. Magas pektintartalma zselésítő anyagként, segíti a méregtelenítést.

12% szénhidrátot és 12 mg C vitamint tartalmaz 100 grammonként. Magas a kalcium tartalma és vastartalma. Ezért vérzékenység esetén is kiváló!

Szóval megvolt a reggeli fehérjém, rostom, sok-sok vitamin (külön a shake-ben és a naspolyában is), kiváló rostforrások! Nem maradt más hátra, mint lendületesen indítani a napot! Nassolás, sóvárgás vagy nehéz gyomorérzet mentesen!

Mindezek mellett számomra nagyon fontos, hogy az agyi kapacitásom is topon legyen, hiszen ma még rengeteg anyagot kell írnom, így nem mindegy, hogy pörögnek a kerekek!:-)

Itt megnézheted a bemutatkozásom:  Képes Anita

Forrás : http://egyensulyakademia.com/egeszseges-reggeli/

2018-05-17T08:32:46+00:00 január 3rd, 2018|Egészséges táplálkozás, Képes Anita|0 hozzászólás

Hagyj üzenetet